Två världsledande beteendeekonomer använder ”Ikea-effekten” för att förklara psykologin bakom en ny trend i affärsvärlden.

Foto: Fredrik Sandberg

En Billy-bokhylla ser likadan ut oavsett om den sålts i Sverige eller i USA. Trots det hävdar de amerikanska beteendeekonomerna Dan Ariely och Mike Norton att vi blir extra nöjda med de Ikea-möbler som vi själva har byggt. Det är anledningen till att de namngett effekten efter det svenska möbelföretaget.

I ett experiment såg de hur banktjänstemän tyckte att legofigurer de själva satt ihop var betydligt finare än de som deras kolleger gjort. Trots att alla legofigurer var exakt likadana så ansåg testpersonerna att de figurer som de själva byggt skulle säljas till ett högre pris om de var till salu.

– Vi värderar saker högre som vi själva har gjort, men vi tror också att alla andra värderar sådant vi gjort själva lika högt, säger professor Dan Ariely till tidningen Modern Psykolog.

Men Ikea-effekten gäller inte bara möbler.

– När jag är ute med mina barn så blir jag alltid förundrad över att inte alla stannar upp och noterar hur fina och speciella de är, säger Dan Ariely till tidningen.

Norton och Ariely ser hur allt fler bygger in en Ikea-effekt i sina produkter. Det kan handla om skor som går att ”skräddarsy” på olika vis, eller hemsidor där designen till viss del är valbar. Genom att ge kunden inflytande över hur skon ska se ut, skapas en känsla av att kunden själv har tillverkat skon. På så sätt blir varan något som kunden har lagt tid och engagemang på, och som han eller hon därför skulle tycka bättre om.