Olsen & Terra har inga anställda och inga kollektivavtal. I Sverige hyr företaget in chaufförer med F-skattsedel.

Svenska egenföretagare kör för löner långt under kollektivavtalets. LO-Tidningen har sett prislistan.

– Chaufförerna tjänar knappt en spänn. Jag förstår inte hur någon kan köra med sådana här avtal, säger Hans Olofsson, regionalt förhandlingsombud på Transport i Göteborg.

Ett exempel ur Olsen & Terras prislista: En körning till Huddinge ger 2 870 kronor. Chauffören ska betala 1 500 kronor för diesel, ta pendeltåget och köpa en tågbiljett tillbaka. Det kostar åtminstone 500 kronor. Kvar är 870 kronor. Från den summan ska det dras sociala avgifter och fordonsförsäkringar.

Det kanske blir några hundralappar över efter 47 mils körning och en arbetsdag på tio timmar – i bästa fall.

Det här är ett vanligt sätt att dumpa lönerna i åkeribranschen. Samma metod används av snabbväxande svenska åkerier som Skaraslättens Transport AB och Andreassons i Veddige.

De hyr in egna företagare och östeuropeiska chaufförer med låga löner, ofta via egna bemanningsbolag, Seriösa åkerier med kollektivavtal slås ut.

Enligt Transport har Sverige EU:s mest avreglerade åkerimarknad. Gränserna är vidöppna för konkurrens från låglöneländer, samtidigt som kontrollen av att EU-reglernas begränsningar efterlevs är nästan obefintlig.

FOTNOT: Kostnaden för diesel är beräknad på ett pris på 14 kronor per liter och en förbrukning av 2,2 liter per mil.