Bemanningen är för dålig på nätter och helger, för dålig för att bemöta oro och ångest på rätt sätt och alldeles för dålig för att de gamla ska få hjälp att komma ut i friska luften.

7730 svar på Socialstyrelsens webbenkät ger en dyster bild av tillståndet i demensvården. Socialstyrelsen ska ta hänsyn till enkätsvaren i arbetet med att ta fram bindande regler för bemanningen till nästa sommar.

Fyra av fem svar kommer från anställda som jobbar i demensvården. Resten av svaren kommer framför allt från anhöriga.

– Personalen är engagerad och tar ansvar. Vi är tacksamma att många som arbetar i demensvården har svarat på enkäten, säger juristen Birgitta Resenius, som leder arbetet med att ta fram nya föreskrifter.

I december röstade den samlade oppositionen mot regeringens vilja igenom en motion om minimibemanning i riksdagen. I mars skickade äldreminister Maria Larsson (KD) uppdraget vidare till Socialstyrelsen.

Föreskrifterna med bindande regler ska vara klara sommaren 2012. För första gången har Socialstyrelsen bjudit in folk i allmänhet att lämna synpunkter till den pågående utredningen.

Resultatet av enkäten presenteras samtidigt som äldrevården ännu en gång har fått stor uppmärksamhet i medierna. Nu gäller det ett par av Caremas äldreboenden i Storstockholm.

– Enkätens resultat och de senaste dagarnas uppmärksamhet i medierna har gjort oss än mer övertygade om att vårt arbete med att ta fram bindande regler ska inriktas på att säkerställa att bemanningen i större utsträckning anpassas efter de boendes individuella behov, förklarar Anders Printz, avdelningschef på Socialstyrelsen.

På den punkten är enkätsvaren entydiga. Bemanningen är inte anpassad efter de boendes behov – vare sig det nu gäller hjälp med att komma upp på morgonen, hjälp med att gå på toaletten eller hjälp med att äta.

I enkäten ställs en övergripande fråga om det finns tillräckligt med personal för att alla ska få den hjälp de behöver. Mer än 40 procent instämmer inte alls. Drygt 70 procent instämmer inte alls är skeptiska.

Svaren kommer inte från ett statistiskt urval. Socialstyrelsen drar slutsatsen att enkäten inte ger en representativ bild av vad personal och anhöriga tycker. De missnöjda är sannolikt överrepresenterade.

Samtidigt bekräftar svaren det som Socialstyrelsen redan vet.

– Svaren stämmer med den analys vi gjort utifrån iakttagelser i tillsynen, kunskap från experter och information från referensgrupper, konstaterar Birgitta Resenius.