Inhyrd personal har betydligt sämre utvecklingsmöjligheter jämfört med ordinarie anställda. Det visar en forskningsstudie. Ingen av de intervjuade inhyrda har någonsin haft ett utvecklingssamtal. Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström ifrågasätter dock hela studien.

Resultaten är hämtade från en forskningsstudie från institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, där doktoranden Hannes Kantelius undersökt möjligheterna för inhyrda att utvecklas i jobbet.

57 personer har intervjuats till studien, både arbetare, tjänstemän, personalchefer och ordinarie anställda vid olika industriföretag samt vid en statlig myndighet.

Ingen av de inhyrda uppger att de någonsin haft ett utvecklingssamtal. Därmed har ingen heller erbjudits någon form av utveckling. En av slutsatserna i studien är att bemanningsanställda som hyrs in under en längre tid ofta fastnar i en och samma arbetsuppgift. Något som flera personalansvariga i studien bekräftar. Enligt dem tar det lång tid att lära upp såväl arbetare som högre tjänstemän för särskilda produkter och moment. Men bland dem som hyrs för kvalificerade arbetsuppgifter uppger flera att de breddar sin kompetens, och stärker sin roll på arbetsmarknaden.

Medan arbetare och lägre tjänstemän inte känner samma sak.

Flera vittnar också om att det är svårt att nå chefer på bemanningsföretagen, och att det är hög omsättning på cheferna.

På sin hemsida konstaterar Bemanningsföretagen att det är en myt att inhyrda har svårt att påverka sin arbetssituation. Och att sanningen i ställer innebär att bemanningsföretagen har ”nära dialog med sina anställda” och att de anställda ”naturligtvis har möjlighet till karriärutveckling och vidareutbildning”.

LO-Tidningen har försökt nå Bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström utan framgång. I sin blogg sågar han dock hela studien.

Han anser att underlaget är vagt, eftersom endast cirka en tredjedel av de intervjuade är inhyrda. Och att flera av dem jobbat hos kundföretaget i mindre än ett år, vilket inte bör anses som särskilt lång.

Det företaget som hyr ut, bemanningsföretaget, och det som hyr in, kundföretaget, har ett delat arbetsmiljöansvar. Den som hyr in ansvarar för att de inhyrda omfattas av det systematiska arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen. Medan den som hyr ut ansvarar för att planering och uppföljning av arbetsuppgifter, arbetstider och liknande som personalen utför hos kunden.

Förra året var motsvarade 62 000 årsanställda sysselsatta i bemanningsbranschen. Och som LO-Tidningen tidigare skrivit förväntas antalet vara fördubblat till 2020.