Utländska företagare som stationerar anställda i Sverige ska anmäla verksamheten till Arbetsmiljöverket och utse en kontaktperson i Sverige. Det är innebörden i ett nytt lagförslag från Arbetsmarknadsdepartementet.
Därmed går regeringen LO, TCO och Saco till mötes. De har framfört kravet om en kontaktperson till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, skriver tidningen Riksdag&Departement.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet har framfört liknande krav i motioner i riksdagen.

Enligt lagförslaget ska kontaktpersonen vara behörig att ta emot en delgivning, till exempel när facket vill förhandla om kollektivavtal. Kontaktpersonen ska också kunna visa upp olika handlingar, exempelvis anställningsavtal som visar att arbetstagarnas löner och andra förmåner är minst lika bra som minimivillkoren i svenska kollektivavtal.

Den nya lagen ska träda i kraft om ett år, den 2 juli 2012, och omfatta alla företag med uppdrag i Sverige under minst sex dagar.