Färre anmäler diskriminering till DO. I år har antalet ärenden minskat med nästan 40 procent.

Samtidigt har myndigheten blivit bättre på att avgöra ärenden inom rimlig tid.

Affärer utan hiss, ett missat jobb på grund av utländskt namn eller en gravid kvinna som får sparken.

De vanligaste anmälningarna till DO rör diskriminering på grund av etnisk tillhörighet, funktionshinder och kön. Men antalet anmälningar sjunker. Hittills i år har 969 ärenden kommit in till diskrimineringsombudsmannen (DO) jämfört med 1 568 under samma period i fjol.

Enligt Håkan Sandesjö, som är tillförordnad DO, beror en del av minskningen på att myndigheten infört ett nytt arbetssätt, förkortat handläggningstiderna och blivit effektivare.

– Vi har mer än halverat ärendebalansen, alltså antalet ärenden som ligger hos oss och inte är avslutade. Det har påverkat siffrorna. Men vi har också fått in färre anmälningar i år, säger han.

Den genomsnittliga handläggningstiden hos DO var i fjol 167 dagar. Helst ska det inte ta mer än tre månader fram till ett beslut. I februari konstaterade myndigheten själv att hanteringen inte var rättssäker med så långa väntetider.

Men nu har väntetiderna minskat.

– Nu är vi nere i under 600 ärenden. Med det nya arbetssättet ska ärenden som inte håller för fortsatt utredning kunna avskrivas direkt efter en första bedömning, säger Sandesjö.

Diskriminering inom områden som till exempel affär, bostad, restauranger, sjukhus och försäkring utgör fortfarande den största kategorin med 476 ärenden. Inom arbetslivet har anmälningarna sjunkit med 11 procent till 360. Ärenden som inte omfattas av diskrimineringslagen och rör till exempel bristande tillgänglighet för funktionshindrade har också minskat.

– I samband med marschen för tillgänglighet förra året uppmanade man alla deltagare att göra en anmälning för diskriminering, de skrevs sedan av men det gjorde att de blev fler i fjol, säger Sandesjö.