Foto: Erik Mårtensson

Jonas Kempe, operativ chef på Nobina, visar upp en dubbeldäckarna i Stockholm för två veckor sedan. 4 000 norrtäljebor tar bussen till jobbet i Stockholm. Det är hälften av pendlarna och bussåkarna ska bli fler.

 

Nobinas timanställda bussförare i Roslagen får tillbaka sina gamla löner. I dag skriver Kommunal och företaget på ett avtal som innebär att lönerna höjs med sex kronor i timmen.

Det är en följd av att många förare har slutat sedan Nobina tog över trafiken mellan Norrtälje och Stockholm för en dryg vecka sedan.

– Avtalet gäller i ett år. Sedan ska vi göra en utvärdering tillsammans med Kommunal, säger Jonas Kempe, operativ chef på Nobina.

Nobina tog över trafiken i Roslagen så sent som den 27 juni. Starten blev tuff med förseningar, krånglande bussar och missnöjda förare som slutade i protest.

– Vi har fått mindre tid mellan avgångarna. Det är problemet. Om en buss blir försenad sätter det i gång en kedjereaktion av förseningar. Många förare mår jättedåligt för att de inte kan ge den service de vill, berättar Kerstin Sjölund, klubbordförande för bussförarna i Norrtälje.

Samtidigt har Nobina satsat stort på trafiken mellan Norrtälje och Stockholm. För två veckor sedan visade företaget upp en av de 25 nya dubbeldäckare som ska trafikera linjen. Turistbusstandard med gott om benutrymme, trådlöst internet och luftkonditionering ska få fler norrtäljebor att ta bussen till jobbet i Stockholm.

Nobinas intäkter hänger på att den satsningen lyckas. Företaget har skrivit ett avtal med Storstockholms lokaltrafik (SL) som innebär mer pengar ju fler som tar bussen.

– Avtalet är unikt i sitt slag än så länge men det kommer att följas av fler. Bussbranschen har som mål att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel fram till 2020, förklarar Jonas Kempe.

Knappt 300 förare berördes när Nobina tog över efter Keolis den 27 juni. 36 förare valde att stanna kvar hos Keolis. Ungefär lika många har slutat sedan Nobina tog över trafiken. Huvuddelen är timanställda.

När Nobina tog över sänktes deras löner med sex kronor i timmen. Efter avhoppen har företaget tänkt om och återställer lönerna.

Ungefär en fjärdedel av förarna är timanställda. Resten är fast anställda. Deras månadslön påverkas inte av att Nobina tar över.

Dessutom finns det missnöje med arbetstider och scheman samt snäva marginaler mellan turerna och när förarna ska hämta ut en buss från garaget på morgonen.

Jonas Kempe ser problemen som barnsjukdomar.

– Vi vet om att det finns saker som vi kanske inte har tänkt på från början. De försöker vi rätta till så fort som möjligt. När det uppstår förseningar får vi analysera orsaken. Vi har lagt mer tid på turerna än den tidigare operatören, uppger han.

Han säger att Nobina klarar bemanningen.

– På längre sikt är det inget problem. Vi skulle gärna vilja ha in fler förare i sommar, men vi löser bemanningen genom att våra medarbetare ställer upp. I dialog med oss har några gått med på att flytta på sina semestrar. De får kompensation för det av oss, berättar Jonas Kempe.

Fotnot: Namnbyten gör det svårt att hålla ordning på bussbolagen. Nobina hette tidigare Swebus. Keolis hette tidigare Busslink.