Saab kan inte betala ut löner till de anställda, enligt ett pressmeddelande från bolaget. Företaget saknar pengar.

Saab för samtal med olika parter för att få in nya pengar både på kort sikt och genom fastighetsförsäljning och leasing.

Enligt pressmeddelandet finns det dock inga garantier för att diskussioner kommer att bli framgångsrika och resultera i nya pengar.

– Det är beklagligt, mycket trist att behöva meddela detta dagen innan midsommar, säger Gunilla Gustavs på Saab Automobiles informationsavdelning.

– Vi fortsätter att försöka hitta kortsiktiga finansiella lösningar. Mer kan vi inte säga.

TT: Finns någon prognos för när lönerna kan komma?

– Nej, det är omöjligt att ge någon tid mer än att man försöker lösa detta så fort som möjligt, säger Gunilla Gustavs.

Informationen om den uteblivna lönen nådde de Saabanställda via mejl nu på morgonen, uppger Sten M Larsson, vice ordförande i tjänstemannafacket Unionen.

– Det har gått ut till alla anställda där man talar om att de är försenade, säger han till TT.

Enligt Sten M Larsson har tjänstemännen löneutbetalningsdag på måndag. Några uppgifter om det blir några pengar då framgår inte av mejlet, uppger han.

– Det är naturligtvis inte bra på något sätt att företaget har hamnat i en sådan sits så att det inte kan betala ut löner till sina anställda, säger Håkan Skött, IF Metalls klubbordförande på Saab Automobil i Trollhättan.

Löneförseningen drabbar mellan 1 400 och 1 500 kollektivanställda och klubben har inte fått något besked om när pengarna kan komma att betalas ut.

– Ingen aning, säger Håkan Skött. Det enda besked vi fått är att den kortsiktiga finansieringslösningen inte är på plats.

– Det visar hur fruktansvärt illa ute som Saab är, säger Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen, underleverantörernas branschorganisation.

Enligt honom borde fastighetsförsäljningen ha varit klar vid det här laget.

– De kan väl säga vad det är som hänger upp sig, bättre det, så att man har en förklaring och kan förstå, säger han.

– Det är väldigt oroväckande att de inte ens kan ge en prognos. De borde i alla fall kunna säga när det är avklarat, om det är i eftermiddag eller i morgon, säger Svenåke Berglie.

Marita Vesala, enhetschef för socialt stöd och försörjning i Trollhättans stad säger att än så länge har inte någon anställd på Saab hört av sig för att söka ekonomiskt bistånd. Om det sker kommer de att få samma handläggning som alla andra.

– Vi behandlar dem som alla andra som inte har egna inkomster, så att de klarar sig. De får boka tid för besök, vi gör en utredning och tittar på vad de har för inkomster och utgifter. Så det är ingen skillnad så.

Men att få försörjningsstöd kan ta tid.

– Vi har ju väldigt hög inströmning efter studenten. Väntetiderna ligger på fyra—fem veckor.

För den som befinner sig i akut ekonomisk kris kan det ändå finnas hjälp.

– Ingen ska behöva svälta. Är det så att man står utan mat för dagen kan man komma till vår jour som har öppet ett par timmar på eftermiddagen. Vi har ju det yttersta ansvaret för dem som bor i kommunen, säger Marita Vesala.

– Jag har själv jobbat på den där fabriken och känner flera som jobbat där. Det här är fruktansvärt. Man ska aldrig ge upp hoppet, men just nu ser det oerhört mörkt ut. Jag vet inte vad jag ska säga, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, till TT.

Förbundet centralt ska nu börja förbereda en betalningsuppmaning som ska skickas till Saab.

– Sedan har arbetsgivaren sju dagar på sig att reagera. Om det blir så, att vi går ut med betalningsuppmaningen och företaget ändå inte fixar detta, har vi att ta ställning till konkurs.

Metall ska även kontakta banker.

– Det kan ta flera månader innan lönegarantin träder i kraft. Vi måste försöka se till att folk får möjlighet att ta innan dess. Vi får sätta oss ner och jobba, säger han.

– För någon vecka sedan, när de fick i gång produktionen, var vi där och träffade avtal om kortare semester. Syftet var att Saab skulle få i gång produktionen och få intäkter, säger Veli-Pekka Säikkälä.

– Då fanns det hopp, en möjlighet att få in intäkter och börja producera. Man ville ge Saab en ärlig chans.

Säikkälä uppger att det är ett stort jobb att göra betalningsuppmaningar.

– Vi måste göra uppmaningar från varje anställd och vi har 1 500 medlemmar där. Det ska göras en individuell betalningsuppmaning från samtliga enligt formalia. Men vi får sätta oss ner nu och titta ordentligt. Vi har förberett för att detta skulle kunna hända och nu får vi jobba med betalningsuppmaningarna och ta bankkontakter, säger Säikkälä.

Paul Åkerlund, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan åkte till Saabs fabrik när beskedet om de uteblivna löneutbetalningarna kom.

– Jag är på plats och har pratat med lite folk som jag känner. Det är naturligtvis ingen som är glad åt detta. Det är mycket oro och de är ledsna.

Han fick beskedet samtidigt som alla andra i morse.

– Jag har naturligtvis känt till att det har varit problem och att det är ett besvärligt läge som bolaget befinner sig i, säger Åkerlund och berättar att kommunen har en vissa beredskap för kris på Saab.

– Vi har jobbat och jobbar med olika möjliga scenarier. Men vi får återkomma och tala om hur vi ska agera nu på lite kortare och längre sikt. Men vi ska inte utesluta att det löser sig.

TT: Det låter fortfarande lite optimistiskt?

– Jag har ju upplevt några turer med bolaget och det här läget är oerhört allvarligt och inte bra. Men jag aktar mig för att dra förhastade slutsatser innan jag har överblick.

Under förmiddagen ska Åkerlund informera sig ytterligare om läget och även informera kommunens organisation.

– Först ska vi bilda oss en uppfattning av läget, säger Paul Åkerlund.

– Det är väldigt tufft för Saab. Det verkar inte som att det går att få finansiering som de har tänkt sig, säger Pär Åhlström, professor i företagande och ledning på Handelshögskolan i Stockholm.

– Man jobbar ju för fullt att hitta en utväg och det är väl i sådant fall att hitta finansiering så att man kan få en respit för att försöka få i gång försäljningen. Produktionen är väldigt välorganiserad men utan att någon köper bilarna är det svårt. Och det är tuff konkurrens med många stora spelare som har större möjligheter att investera och nå skalekonomier.

Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen, ser inte att Saab kan bli en ekonomiskt hållbar biltillverkare.

– Situationen har bara blivit värre för Saab under de senaste två, tre eller till och med tio åren och jag ser ingen lösning på problemen. På bilmarknaden finns dels märken som Volvo och BMW, och Saab är alldeles för litet och ineffektivt för att kunna tävla med dem. Dels finns exklusiva märken som Ferrari och Rolls Royce, och deras kunder kan Saab inte vara med och slåss om. Så det finns ingen plats för Saabs affärsmodell på marknaden.

Han tror inte heller att samarbetena med kinesiska företag kan vända Saabs utveckling.

– Jag vet inte om de har möjlighet att överföra pengar till Saab. Men även om de har det så räcker inte summor på 50 miljoner euro, som det talats om, för att vända Saabs utveckling.

– Det är fruktansvärt. Helt otroligt. Jag får ont i hjärtat, alltså. Hur ska man betala sina räkningar? Enligt lönelappen skulle det vara utbetalning den 23 juni.

För Fredrik Almqvist, bilbyggare på Saab i drygt 16 år, blev det en chockartad start på torsdagen.

– När jag vaknade slog jag på mobiltelefonen och läste ett sms från en arbetskamrat där det stod att jaha, ingen lön alltså. Och så en ledsen gubbe.

– Då sprang jag ner till nedervåningen och slog på tv:n och läste på text-tv, berättar Fredrik Almqvist för TT.

Saabs försök att få fram pengar fortsätter.

– Det har Victor Muller länge sagt att de håller på med — det kanske är dags att sluta snacka och börja leverera nu. Det håller inte längre att han står och lovar och lovar, men ingenting händer.

TT: Vad gör du nu i dag?

– Jag försöker att bilda mig en uppfattning om situationen och få information. Men sedan vet jag inte ärligt talat, jag kan inte ge ett bra svar på det.

Även fackförbundet Unionen kommer att rikta en betalningsuppmaning mot Saab, om inte alla medlemmar har fått sina löner på måndag, säger Niklas Hjert, förhandlingschef på förbundet.

– Vi agerar på medlemmarnas uppdrag och kommer att hålla dem så skadeslösa som möjligt, säger han.

Efter betalningsuppmaningen har Saab sju dagar på sig att reagera.

Vad gör Unionen om Saab inte lyckas betala under de sju följande dagarna?

– Det tar vi ställning till då.

Hur känner ni inför situationen?

– Det är och har länge varit en väldigt bekymmersam situation och vårt uppdrag är att se till att våra medlemmar kommer ur den på ett så bra sätt som möjligt.

Saab har en mycket begränsad betydelse för svensk ekonomi, uppskattar statliga prognosmyndigheten Konjunkturinstitutet (KI) i en färsk bedömning. Men betydelsen för Västra Götalands län och i synnerhet för Trollhättan är desto större.

KI:s beräkning baseras på Saabs produktionssiffror för 2010. Företagets förädlingsvärde låg då på 1,2 miljarder kronor, vilket motsvarar 0,04 procent av BNP. Men Saab har också betydelse för en lång rad underleverantörer. Om de tas in kalkylen höjs siffran till 0,11 procent av BNP.

Samtidigt har Saab stor betydelse för sysselsättningen i regionen. Saabs anställda utgjorde förra året 12 procent av den totala sysselsättningen i Trollhättan och knappt 0,5 procent av sysselsättningen i Västra Götalands län.