Saab hoppas på nya pengar från Kina, och Vladimir Antonov vädjar till underleverantörerna om uthållighet.

Stormen kring Saab fortsatte när arbetarna i Trollhättan kom till jobbet för första gången på veckor.

Regeringen anser att den gjort vad Saab begärt, och tänker inte ta några egna initiativ, sade näringsminister Maud Olofsson (C) när hon för första gången på snart två veckor kommenterade krisen i bolaget

– Saab måste definiera om det är något mer vi ska bidra med, innan vi har anledning att göra det. Det måste vara bolaget självt som driver företaget. Vi har gjort vad vi har kunnat, sade hon.

Inom några dagar väntas Olofsson få Riksgäldens bedömning av den omdiskuterade ryske finansmannen Vladimir Antonov som ny ägare i Saab. Regeringen väntas följa Riksgäldens besked, oavsett vilket det blir.

Samtidigt väntar Europeiska investeringsbanken (EIB) på ett tydligt klartecken från Saab-delägaren General Motors om försäljningen av bolagets fastigheter till Antonov, vilket snabbt skulle ge biltillverkaren 270 miljoner kronor.

Produktionen har stått stilla även i dag när bilbyggarna har varit på plats, och fortsätter göra det. På torsdagen får metallarbetarna stanna hemma igen.

Saab och Spyker riktar nu sin kraft mot en plan B, som de hoppas ska rädda bilföretaget om de tidigare planerna med Vladimir Antonov går i stöpet. Enligt Saabs informationschef Eric Geers förs ”intensiva” samtal med flera kinesiska biltillverkare.

– Jag vill inte spekulera i vad det skulle kunna leda till. För oss gäller framför allt en sak — att lösa de akuta likviditetsproblemen, säger Geers till TT.

Saab har sedan tidigare ett samarbete med kinesiska Baic, som bland annat köpt teknik till äldre Saabmodeller för två miljarder kronor. Enligt Financial Times förnekar dock Baic att man diskuterar att ”fördjupa relationen”.

Situationen för Saabs underleverantörer blir samtidigt allt vanskligare. Flera av dem planerar nu för att säga upp personal, säger Svenåke Berglie, vd för branschorganet FKG. Men Vladimir Antonov vädjar i ett inlägg på mikrobloggen Twitter till Saabs ”mycket värdefulla leverantörer” om uthållighet.