Finansmannen Vladimir Antonov är i Stockholm för att försöka rädda biltillverkaren Saab. Men efter tre veckors stopp i fabriken i Trollhättan har många börjat ställa in sig på nedläggning.

Det saknas pengar i kassan och de obetalda räkningarna samlas just nu på hög. Hur finansieringen ska lösas är inte klart, även om den ryske finansmannen Vladimir Antonov — för dagen på möte med riksgäldschefen Bo Lundgren i Stockholm — försökt bana vägen för en lösning där Saab Automobile får tillstånd att sälja fabriksfastigheter.

Upplägget kräver godkänt av långivaren Europeiska investeringsbanken (EIB), som i sin tur kräver formellt klartecken från den tidigare Saab-ägaren General Motors (GM).

Och där klämmer skon rätt hårt just nu. GM krävde redan i fjol att just Antonov skulle hållas bort från verksamheten för att de skulle sälja Saab till holländska Spyker Cars. Och någon ny inställning i denna fråga har inte förmedlats från Detroit.

Eva Srejber, vice vd på EIB, skriver i en kommentar till TT att hon har förståelse för att läget är påfrestande och svårt för alla Saab-anställda och deras underleverantörer.

”Vi arbetar med de andra tre parterna för att lösa det som återstår”.

På spel står 3 500 jobb i Saab-fabriken och ytterligare lika många jobb i andra företag runt Saab, enligt Agneta Mårdsjö, näringslivschef i Västra Götalandsregionen.

Hon vill i skuggan av den nya Saab-krisen se en snabb omprövning av beslutet att dra in de 500 extra utbildningsplatser på högskolorna i regionen, som kom till under förra krisen.

– Det känns viktigt att få behålla dem, särskilt då utbildningsnivån är väldigt låg i området.

Samtidigt har Arbetsförmedlingen börjat förbereda sig för det värsta. Kontakterna med kommunen och Saab är allt tätare.

Blir det nedläggning och konkurs, utan varseltid, kan det bli aktuellt med statliga lönegarantier. Då gäller omedelbar inskrivning på Arbetsförmedlingen för tusentals personer.

Den regionala arbetsmarknaden är kärvare än riket i övrigt, enligt Eva Lindh-Pernheim, regional marknadschef på Arbetsförmedlingen. Det gäller inte minst bland ungdomar, där det skiljer flera procentenheter mellan regionen och det svenska genomsnittet.

– Och när något sådant här är i faggorna blir alla återhållsamma och avvaktande. Det är klart att man inte vågar satsa i ett läge som nu, säger Lindh-Pernheim.

Saabs personal i Trollhättan har kallats till jobbet på onsdagen, för första gången på veckor. Men någon bilproduktion är inte aktuell. På sin höjd blir det städning eller skolbänken, enligt Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande.