– Med färre och större terminaler kan vi få större variation i arbetet och fler heltidsjobb, säger Alf Mellström vid Sekos koncernfack på Posten.

– Det är fackliga hjärtefrågor som gjort att Sekos centrala företrädare på Posten har godtagit företagets beslut, förklarar Alf Mellström.

Posten behöver nya terminaler för att kunna utnyttja den modernaste tekniken och sortera fler brev maskinellt, enligt Peter Brännström, chef för Produktion Meddelande (alltså Postens brevverksamhet).

– Vi måste samla ihop stora brevvolymer för att nya maskiner ska bära sig.

Posten kommer att erbjuda dem vars jobb försvinner att flytta med till de nya terminalerna. För de flesta som arbetar i Karlstad och Västerås lär det bli svårt att pendla de 14 milen till Hallsberg. Men av de anställda i Årsta bör en del kunna följa med till Rosersberg, tror Peter Brännström.

Han betonar att de koncernfackliga organisationerna har fått insyn i beslutsprocessen och inte reserverat sig. Han anser att det hade varit omöjligt att ge enskilda klubbar insyn, eftersom varje klubb då skulle slåss för sin terminal.

Däremot förstår Peter Brännström om postanställda i Stockholm tycker att de har flyttats runt mycket.

– Ja, det stämmer ju.