Den inhyrda lagerpersonalen på Coops lager i Bro hotas med uppsägning om de inte jobbar hårdare än de fast anställda.
Hotet kom via mail från bemanningsföretaget Student Consulting – som nu menar att det var ett misstag.

Det var drygt en vecka sedan som ett 50-tal anställda fick ett massmail från sin arbetsgivare Student Consulting. Där framgick det att de måste komma upp till en viss miniprestation, annars kunde deras anställningar bli ifrågasatta. ” Vi kommer på Coops begäran att behöva avsluta samtliga som inte lever upp till detta. Från och med nästa vecka gäller prestationskrav 70 min/h. Jag vet att många av er studsar nu men jag vet att samtliga av er har det i kroppen”, skriver Student Consulting i mailet som skickats ut till den inhyrda personalen ”. Vidare framkommer det att bemanningsföretaget kommer att se över samtligas prestationer och ta beslut om vilka som får vara kvar den sista juli. Student Consulting konstaterar också i mailet att man ”fortfarande ser många med väldigt långa stoptider och raster”.

Nu säger Student Consulting att mailet var fel och ett misstag från en enskild medarbetare.

– Det som hänt efteråt är att det har gått ut ett mail till alla som fått det första, där medarbetaren har beklagat felaktigheterna och den otydliga kommunikationen. Vi har kallat till ett informationsmöte i dag klockan tre ute i Bro, då ska alla få ställa de frågor de har, säger Niklas Jansson, vice vd på Student Consulting.

Men Martin Ångman, ordförande för Handels klubb på lagret i Bro, köper inte att brevet var ett misstag.

– Om man läser det kan man inte säga det. Det är lätt att skylla på någon underhuggare. Men det är klart att någon har sagt att det ska skickas ut. I mailet utlovas vinster, som en cykel, till dem som kommer upp till en viss prestation. Det är ju något som måste ha förankrats någonstans, säger han.

Han ser det som en tendens i bemanningsbranschen, att pressa de anställda till att jobba mer än företagens egen personal.

– Nu kan man inte pressa priserna mer. Då får de inhyrda istället göra mer än den ordinarie personalen, för att det ska bli billigare att hyra in än att ha egen personal, säger Martin Ångman.

Även Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handels avdelning 20, tvivlar på att brevet är ett missförstånd.

–Företaget säger så klart att det här var en enstaka händelse och att det inte är någon policy i företaget. Men samtidigt vet vi att det är så här det fungerar i bemanningsbranschen. Det gamla hotet om uppsägning finns där alltid. Skillnaden är bara att i det här fallet har man gjort bort sig och det har kommit fram så här glasklart, säger han.

Coop förnekar att man skulle ha ställt andra prestationskrav på den inhyrda personalen än på den egna.

– Om jag har förstått det hela rätt så bottnar det där i någon typ av missförstånd. Jag har förstått att Student Consultings lokala ledning ute på Bro ha ett möte med alla sina medarbetare för att räta ut frågetecknen, för mailet var tydligen lite olyckligt formulerat, säger Janne Pettersson, pressekretare på Coop.

Enligt honom ställer Coop samma krav på den inhyrda personalen som man gör på sina egna medarbetare.

– Det hade vi kommunicerat till Student Consulting. Sedan blev det lite otydligt i ett mail som hade gått ut till medarbetarna, säger han.