LO satsar 4,5 miljoner kronor på webbtidningen Dagens Arena. Samtidigt ska en utredning fundera på LO:s långsiktiga mediestrategi.

När LO i somras sålde aktier i Aftonbladet tjänade facket enligt uppgift över 100 miljoner kronor. Det är dessa pengar som ska användas för mediasatsningar.

– Pengarna från LO gör att vi kan göra en regelrätt tidning. I dag är vi bara en ledarsida, säger Nisha Besara, chefredaktör på Dagens Arena.

Pengarna ska räcka i ett år och Nisha Besara hoppas att det kommer mer pengar. Nu ska Dagens Arena anställa fyra personer och målet är att webbsajten ska ha 50.000 besökare i veckan, vilket är en fyrdubbling av dagens besöksantal.

För LO:s del handlar det om opinionsbildning och Dagens Arena ska förutom att göra egna granskningar också  bli en samlingsplats som länkar till andras nyheter.

LO:s medieutredning tillsattes för några veckor sedan och stödet till Dagens Arena är utredningens första förslag, som LO-styrelsen fattade beslut om i måndags.

LO:s kommunikationschef Marie Linder berättar att utredningen ska arbeta med kort- och långsiktiga satsningar på opinionsbildande verksamhet och för att ”öka LO-förbundens slagkraftighet”. Hon vill inte föregripa utredningen och säga något om vad facket mer kan komma att lägga sina pengar på.

Kommunals tredje vice ordförande Anders Bergström är ordförande för utredningen. I den sitter förutom Marie Linder också företrädare för Seko, Handels och IF Metall. Enligt Marie Linder får utredningen ta den tid som utredarna behöver.

FAKTA /  Arenagruppen
Dagens Arena är en del av Arenagruppen, som är en partipolitiskt obunden förening. Gruppen samarbetar dock med bland annat fackföreningar och folkrörelser. För Arenagruppen är jämlikhet, jämställdhet, social rättvisa, demokrati och frihet grundläggande värderingar.

Förutom webbtidningen ingår bland annat tidskriften Arena, tankesmedjan Arena Idé och bokförlaget Atlas i Arenagruppen.