Om två veckor sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar. Det är regeringens satsning för att underlätta för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Men sänkningen gäller även redan anställda i företagen, vilket ger upphov till ett miljonregn över hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är Sveriges största ungdomsarbetsgivare och företaget räknar med att subventionen på ett år kommer att uppgå till cirka 50 miljoner kronor. Detta utan att hamburgerkedjan behöver skapa ett enda nytt ungdomsjobb.

De 50 extra miljonerna kan ägarna till de cirka 225 McDonaldsrestaurangerna i Sverige använda hur de vill: öka sina vinster, investera i sina restauranger eller anställda fler.

”Dyrt och ineffektivt”
– Det här är en oerhört dyr och ineffektiv jobbpolitik. Mycket av pengarna kommer bara att gå ner i aktieägarnas fickor, anser Jasenko Omanovic, riksdagsman (s).

– Visst behövs insatser för ungdomar. Men de ska riktas till dem som verkligen behöver subventionen, dem som står längst från arbetsmarknaden. Inte till attraktiva och välutbildade ungdomar som redan har jobb.

Claes Eliasson, presschef på McDonalds Sverige, välkomnar regeringens satsning. Han konstaterar dock att hamburgerkedjan redan i dag är en så stor ungdomsarbetsgivare att den extra minskningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar knappast förändrar företagets anställningspolicy.

Använder pengarna
Kommer miljonregnet över McDonalds att leda till fler jobb eller ökade vinster till ägarna?

– Det är omöjligt att säga vilka effekterna kommer att bli generellt. Varje McDonaldsrestaurang är ett eget bolag med sina egna förutsättningar.

– På många ställen kan man säkert anställa fler, medan andra är nöjda med den personalstyrka och den servicenivå som redan i dag erbjuds, säger Claes Eliasson.

McDonalds har totalt cirka 9.500 anställda, varav 80 procent är ungdomar. Många av dem jobbar dock deltid, helger och kortare pass. En dryg tiondel är dessutom yngre än 18 år och ger därmed ingen avgiftssänkning. Den statliga subvention som McDonalds får motsvarar sänkningen av arbetsgivaravgiften för 2.600 helårsjobbande ungdomar.

Lysande för fler
För de företag som redan i dag har många ungdomar anställda blir sänkningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar en lysande affär. Enligt en kalkyl som riksdagens upplysningstjänst gjort kommer exempelvis callcenterföretaget Teleperformance att få drygt 14 miljoner kronor i subvention utan att behöva anställa någon extra.

Jasenko Omanovic anser att regeringen hade kunnat utnyttja de här pengarna mycket effektivare. Han har själv arbetat som arbetsförmedlare och tror att företag som McDonalds och Ikea mycket väl hade kunnat fås att göra extra insatser för unga arbetslösa med en del av de nu satsade pengarna.

I stället för en generell subvention via arbetsgivaravgiften vill socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet ha andra mer kostnadseffektiva insatser, som tidsbegränsade anställningsstöd, fler och bättre praktikplatser i arbetslivet, arbetsmarknadsutbildning och lärlingsutbildning.

Ingen beräkning
Sänkningen av arbetsgivaravgifter för ungdomar beräknas kosta statskassan 4 miljarder kronor netto. Någon siffra på hur många nya jobb sänkningen kan ge har regeringen inte angivit.

Många remissinstanser var kritiska till förslaget. Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering och Institutet för tillväxtpolitiska studier anser att det på längre sikt troligen inte har några sysselsättningseffekter.

LO hävdar att det är mycket kostsamt att med generella subventioner angripa ett problem som berör en mindre del av ungdomarna.

FAKTA: Gäller från den 1 juli
Minskningen av arbetsgivaravgiften för ungdomar mellan 18 och 24 år gäller från den 1 juli 2007. Sänkningen ska uppgå till 11,11 procentenheter, men är under andra halvåret 2007 begränsad till 9,71 procentenheter.

Peeter-Jaan Kask
frilansjournalist
Skicka ett e-brev till redaktionen